Forum Kimler Online
Go Back   Ezberim > Her Telden Muhabbet > Genel Kültür
Kayıt ol Forumları Okundu Kabul Et


Kafkas Oyunları Hakkında

Her Telden Muhabbet kategorisinde ve Genel Kültür forumunda bulunan Kafkas Oyunları Hakkında konusunu görüntülemektesiniz.
Kafkas Oyunları Hakkında Maral Oyunu : Bu oyun ormanda ava çıkan avcılar ile Maral(geyik)'ler arasında geçen olaydan esinlenmiştir. Avcılar tüfeklerini ...






Yeni Konu aç Cevapla
Seçenekler
  #1  
Okunmamış 10-11-2010, 20:58
 
Standart Kafkas Oyunları Hakkında

"Sponsorlu Bağlantılar"

 


Kafkas Oyunları Hakkında

Maral Oyunu :

Bu oyun ormanda ava çıkan avcılar ile Maral(geyik)'ler arasında geçen olaydan esinlenmiştir. Avcılar tüfeklerini gizleyerek arka arkaya marallara doğru yaklaşmaya çalışırlar (yaklaşma çeşitli figürlerle anlatılmaya çalışılmaktadır. Avcılar bir masal (geyik) sürüsüne yaklaşırlar:Avlarını avlama hırsı ve sevinci içinde bulunan avcılar gözlerine inanamayacakları bir olay vuku bulur. Maralların (geyik) hepsi beyaz gelinlikler içinde süzüle süzüleortaya çıkan birer kız görünümünü alırlar. "Maral sözü Iğdır ve çevresinde genelde kadınlar ve kızlar için kullanılan bir kelimedir. Maral olaraktabir edilen, çok güzel, eşi ve benzeri tarif edilemeyen biri olarak tanımlanır).Avcılar bu durum karşısında büyülenir her avcı birer genç kızı (maral) alarak eşleşirler, birlikte değişik figürlerle buluşmanın sevincini yaşarlar. Derken düğün hazırlıkları başlar.

Gelin Havası :

Bu oyun özellikle düğünlerin sonunda gelini masadan alıp götürmeleri sırasında çalınır. Oldukça ağır hareketlerle oynanır.Bu oyun sırasında damatın akrabaları ve ailesi gelinin ailesine sataşmak amacıyla vesevinçlerini dile getirmek isteğiyle ellerine aldıkları kap ve kaşıkları birbirinevurarak müziğe eşlik ederler. Grup şeklinde hem oynanır hem de gelini damatın evinegötürmek amacıyla yürünür. Damat tarafları coşkulu bir şekilde etrafa şekerlerdağıtır. Gelin ailesinde, kızlarının evlerinde ayrılacağı için büyük birhüzün vardır. Damadın ailesinde ise büyük bir sevinç ve coşku vardır. Bu oyunun diğer bir adı da "mirzeyim vağzalı"dır. Bu oyun ve müzikte değişik duyguların hepsi bir anda yaşanır.Ayrılık ve kavuşma gibi...
'
Şeyh Şamil Oyunu:

Şeyh Şamil Oyunu Türk'ün direnme gücüdür. Kafkasya'da yapılan uzun savaşlar içinde Türk Kahramanı Şeyh Şamil'indireniş gücünü belirtmek için bu adı aldığı söylenmektedir. Oyun bir kaç bölümde oynanmaktadır. Dua bölümü hüzünlü müzikle oynanmakta ve sahnede kız ve erkek yerlerini almaktadır. Oyunun doğuşu şöyle anlatılır. Şeyh Şamil'in Ruslarla savaşın son dönemlerinde yakınlarından bazıları savaşın bitmesini Rusların yalandolu iknaları ve vaatleriyle istemektedirler.Bu olayı Şeyh Şamil'e ancak anası diyebilir diye düşünüp ve annesini ikna ederek Şeyh Şamil'e gönderirler. Şeyh Şamil olaya büyük tepki gösterir ve annesine altmış kırbaç cezası verir. Ancak cezayı kendisine de uygulattırır.Kırbaçlar Şamil'e vuruldukça halk acı ve hüzünden kıvrılarak çeşitli hareketler yaparlar. Daha sonra bu olay oyun haline getirilir.
Diğer bir bölüm bıçak atma olayıdır ve oyun esnasında kız oyuncu göğsünde birtahta parçası ile yere uzanır. Erkek ağzındaki bıçakları but tahtaya ağzıylasaplar. Bu oyunun doğuşu ise şöyle anlatılır. Şamil ve arkadaşları tutsak düştüklerinde bir gemi ile sürgüne gönderilirken, Rus askerlerinin eğlencelere başladıkları ve Şamil'in arkadaşlarını ortada oynattıkları, Şamil'i de oynatmak istediklerini ancak Şamil bıçaksız oynamayacağını bildirmesi üzerine bıçaklar verildiği, bunlarla oynadığı zaman bıçakları arkadaşlarını önüne sapladığıve bir işaret üzerine bıçakları alarak döğüşe geçtikleri ve kurtulduklarını anlatılmaktadır.

Kıskanç

Üç kişi ile oynanan bir oyundur. Bazen toplu olarak da oynanır. Genelde iki kız bir erkekten oluşur. Kızların aynı erkeğe tutkun olmaları ötekinin kıskanıldığının gösteren bir açılışla kızla birlikte,alanın ters köşelerine doğru giderler. Oğlan oyunu tek ve beceri sergileyen bir biçimde sürdürür. ikisini de aynı sevgi sunuşları iletir. ikisinin de gönlünü yapar, geldiklerinde oyun üçlü görünüşünde sürdürülür. Hızlı melodisi vardır.

Vağzalı

Son derece zarif melodisiyle, ince yumuşak hareketler bu oyunun halk arasında daha geniş yayılmasına neden olmuştur. Her düğün töreninde vazlığının cazip edası işiti!ir. Vazlağının düğün törenlerinde gelin oyununun ritmiyle bütünleştirdiği zarif, sade, ahenkli figürleriyle sergiler.

Gazağı

En eski oyunlardan birisidir. Oldukça çabuk,hareketli, coşkun bir oyundur.Blindiğine göre bir savaşçı oyunudur. Oyunu harbe gidenler oynardı. Oyunda çeşitlilik ve teknik açıdan hareketler çoktur. Oyun güzellik, yapı ve incelik bakımından zengindir.

Tamara

Adını, Azerbaycan oyunlarını sergileyen meşhur Salyanlı Reğgase Tamara'nın şerefine onun adı verilmiştir. Oldukça çazibedar, lirik oyundur. Esasen kadınlar çoğu zaman da erkekler beraber oynanır.Oyunda rengarenk ritmik vurgular vardır.

Terekeme

Bu oyun çok eski zamanlarda Azerbaycan'da mesken kurmuş olan kabilenin adıdır. Terekemeler hayat tarzı olarak ayrı göçebe bir hayat yaşayan kabile idi. Aynı müziğe sahip olan Terekeme oyunu iki variantda oynanır. Birinçi variantda onu yalnız 'kadınlar oynar. ikinci variantda daha çevik,oynaklı ve kırık sesli geniş hareketli oyundur. Bunu kadınlar ve erkekler oynarlar.

Ayşat

Oyun Aras Nehri'nin akışına bakarak suda ki hareketlerden esinlenerek ifade dilir. Kızın hareketleri suyun dalgalanmasını, erkeğin dönüşü ise girdapları andırır







"Sponsorlu Bağlantılar"

 
"Sponsorlu Bağlantılar"



  #2  
Okunmamış 10-11-2010, 21:00
 
Standart Cevap: Kafkas Oyunları Hakkında

KAFKAS DANSI NIN TARİHİ GELİŞİM EVRELERİ VE TANITIM TARİHİ

Kafkas dansı gruplarının, Kafkas danslarının yaşaması açısından İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra Avrupa'da ve daha sonra Türkiye'de sarfettikleri çaba kayda değerdir.

Kuzey Kafkasya halk dansları Avrupa ve Türkiye'de nasıl yayıldı?

Aralarında Kafkas dans kültürünün önemli isimlerinden Musa Ramazan'ın da bulunduğu bir grubun, Kafkas danslarının yaşaması açısından İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra Avrupa'da ve daha sonra Türkiye'de sarfettikleri çaba kayda değerdir. Musa Ramazan'ın "Bir Kafkas Göçmeninin Anıları" adlı kitabında anlattıkları hayli ilginç. Kitapta anlatılanlara göre, Sovyet halklarının folkloru 1930'lu yıllarda sahnelenmeye başlandı. Halk kültürlerinin parçası olan danslar, müzik, şarkılar, korolar ilkokullardan başlanarak Kültür Bakanlığı düzeyinde örgütlenen gösterilerle gündeme girdi. Kuzey Kafkas otonom cumhuriyet ve eyaletleri kendilerine özgü zengin folklor ve sanat programları oluşturdular. Tarihçi, ressam, müzisyen olan diplomalı ve yetenekli hocaların nezaretinde her birinde müzik, dans, şarkı icra eden birer devlet halk topluluğu oluşturuldu. Skeçleri yürütebilecek aktörler de yetiştirildi.

Kollektif birikim

Her toplumun salt kendine özgü danslarla iki saatlik bir program sahnelemesi kolay olmamaktaydı.
Bu nedenle komşu halkların kültürlerinden; müzik aletleri, danslar ve hocalardan faydalanıldı. Örneğin, Kabardey-Balkar Halk Dansları Topluluğu'nu oluşturmak için halk oyunları hocası Gürcistan'dan, davul-zurna çalanlar da Derbent Yahudilerinden sağlandı.
Gürcistan Devlet Halk Dansları Topluluğu da programında Kuzey Kafkas halk oyunlarından üst düzeyde yararlandı, bu oyunlar daha sonra Gürcistan kültürünün bir parçası haline geldi. Dağıstan'ın Lezginka dansı "Lekuri" olarak, Kabardeylerin "Kafe"si, Osetler'in "Şimd"ı ve diğer bazı dansları "Dağlı Savaşçılar" ve "Süvarilerin Dansı" adlarıyla Gürcistan Devlet Halk Dansları Topluluğu'nun koreografilerinde yer alarak Sovyetler ve dünyada büyük sükse yapıldı.
Sovyetler Birliği'ndeki Hıristiyan cumhuriyetler halk dansları yanında şarkı ve çok sesli koro toplulukları da oluşturdular. Devrimden önce kiliselerde çok sesli korolor vardı. Bolşevik ihtilali sonrası Ruslar, Ukraynalılar, Gürcüler, Ermeniler ve diğerleri sanatsal gösteriler düzenleyerek halka konserler vermeye başladılar.

Almanlarla birlikte Avrupa'ya geçen kültür

Bütün bu kuruluşlar İkinci Dünya Savaşı'na kadar profesyonel olarak çalışmalarına devam ettiler.
İkinci Dünya Savaşı'nın başlamasından sonra 22 Haziran 1941'de Alman Nazi Ordusu Sovyetler Birliği'ne girdi.
1942 ilkbaharında Alman kuvvetleri geri çekilmeye başladı. Yerine gelecek Kızıl Ordu'dan çekinen halklar, çok kalabalık bir insan seli şeklinde Almanlar ile birlikte çekilmeye başladı. Bundan sonra Almanlar bir daha Kafkasya'ya dönemediler.

Vatanlarına dönemediler

Batıya yönelen göçmenlerin arasında, daha önce kendi alanlarında profesyonelleşmiş halk dansları oyuncuları olan genç kız ve erkekler de bulunuyordu. Bunlar gittikleri yerlerde buluşarak öğrendikleri çeşitli kareografileri yineleyerek halk oyunları çalışmalarını sürdürdüler.

Bu gençlerin sanatsal çalışmalarını gören ve etkilenen Alman Doğu İlleri Kültür Bakanlığı'nda üst düzeyde bir bürokrat, bu oyunları Avrupa'daki diğer ülkelere tanıtma düşüncesi ile, dansçıları Berlin yakınlarındaki Wustrau kampına getirdi.
Wustrau Kampı'nda erkek-kız toplam 24 dansçı vardı. Bunların arasında Adıge, Karaçay, Balkar, Kabardey, Oset, Çeçen ve Dağıstanlılar gibi çeşitli Kafkas halklarından gençler bulunuyordu.
Batıya yürüyen Kafkasyalılar Alman yönetimince 1944 ilkbaharından başlayarak Kuzey İtalya'daki Paluzza ve çevresindeki köylere yerleştirilmişti. Halk oyunları topluluğu da Berlin-Wustrau'dan Paluzza'ya getirdiler.
Alp dağları arasında küçük ve şirin bir kasaba olan Paluzza'da güzel, bakımlı bir tiyatro vardı. Bu tiyatroda sık sık halk oyunları geceleri düzenliyordu.

Almanya artık savaşı kaybetmiş çekilmeye başlamıştı. 1945 Nisan ayı sonlarında karlı Alpler'den geçerek yaşlı, genç tüm kafile, Avusturya'nın Oberdrauburg şehrine geldi.

1944 yılında Kırım-Yalta'da müttefik kuvvetlerin devlet başkanları Churchil, Roosevelt ve Stalin'in katılımıyla düzenlenen ünlü konferansta alınan kararlar arasında, Stalin'in zorladığı şu hüküm de bulunuyordu:
"Vatanları dışında kalan tüm Sovyet vatandaşları vatanlarına dönecek ve hiçbir devlet onlara sığınma hakkı tanımayacak."
Bu karar kendi aralarında gizli tutulmuştu.

Vatana dönmek isteyenlerin sayısı yüzde 10-15 kadardı. Geriye dönmek istemeyen Kafkas-Kazak general ve subaylar, 8. İngiliz Ordu Komutanlığı tarafından bir konferansa davet edildi.
Onların olumlu haberlerini ümitle bekleyen topluluk şok oldu: Subaylar Sovyetlere teslim edilmişti. Bu olay tarihe "Drau Faciası" olarak geçti.

Halk oyunları ekibi bu olayı az zayiat vererek atlattı ve grup varlığını koruyabildi. Grup, savaşın bitiminden iki ay sonra yine kendini koruyabilen Kazak Korosu ile birleşerek güçlü bir program hazırladı. Kafkas ve Kazak Folklor Grubu, konserler vermeye başladı. Orada 15 gün çalıştıktan sonra Amerikalıların himayesindeki Salzburg'a geçildi. Grup buradaki ünlü Mozart Tiyatrosu'nda Avusturya halkına konser verdi.

Bu arada Almanya'nın Mittenwald şehrinde Amerika himayesinde bir Türk kampı kuruldu. Batı Avrupa'da kalan Müslüman halklar Türk kampına akın etmeye başladı. Kuzey Kafkasyalılar, Kazaklardan ayrılarak yola çıktı ve Mittenwald Kampı'na katıldı. Burada komite başkanları, Prof. Aytek Namitok (Adıge) ve Prof. İdris Efendi (Kazan Tatarı) idi. Burada ve komşu Ukrayna Kampı'nda 24 kişilik bir ekip, Kafkas halk oyunları temsilleri vermeyi sürdürdü.

Oyunları gören Kurt adlı bir Alman, grubu Münih'teki "Kroni" sirki için bir aylığına angaje etti. Grup daha sonra Stutgart'da "Althof" sirkinde de bir ay çalıştı. Bu arada Kuzey Kafkas halk dansları büyük reklamlarla tanıtılıyordu.

Dans topluluğunun Türkiye'ye girişi

Bir gün Mittenwald Kampı'na Türkiye'den önemli bir konuk geldi: Albay İhsan Arslan.
Devlet görevlisi olan konukla komite başkanları Prof. Aytek Namitok ve Prof. İdris Efendi ilgilendi. Akşam kampın tiyatro salonunda konuğun onuruna bir halk oyunları gecesi tertip edildi. Başta Kafkas halk oyunları olmak üzere Kırım halk oyunlarından örnekler sunuldu. Albay Arslan "yakında Türkiye'ye geleceksiniz" diyerek vaatte bulundu.
Bundan sonra ekibin adı "Boğaziçi Yıldızları" olmuştu.

1949 Aralık ayından itibaren Türkiye'ye partiler halinde göçler başladı. Kuzey Kafkas Halk Dansları topluluğu ilk kafile ile Türkiye'ye geldi.

İlk gösteri Bursa'nın Tayyare Sineması'nda sahnelendi.

İkinci gösteri 1920'lerde Sovyet Devrimi sonrasında Türkiye'ye göç eden ve İstanbul'da yerleşen Kafkas topluluğu ileri gelenleri tarafından Park Otel salonunda düzenlenen Kafkas Balosu'nda yapıldı.
İstanbul Beyoğlu Ses Tiyatrosu'nda iki gösteri yapıldıktan sonra Ankara'ya geçildi ve Yenişehir Ulus Sineması'nda sekiz gece konser verildi.

Bundan sonra sırasıyla bu 24 kişilik ekip Eskişehir, Düzce, Adapazarı, Hendek, Yalova ve İzmir'de gösteriler yaptı.
İstanbul'a dönüldüğünde Cağaloğlu'ndaki Milli Türk Talebe Birliği binasında gösteriler ve provalar devam etti. Daha sonra grup Bünyan, Samsun, Bursa ve Ankara gibi il ve ilçelere dağıldı.
1951 yılında Sovyetler tarafından lağvedilen Kuzey Kafkasya cumhuriyetinin önde gelenleri tarafından İstanbul'da ilk Kuzey Kafkas Kültür ve Yardımlaşma Derneği kurulduğunda Musa Ramazan, Kafkas kültürünün yaşatılması için çalışmaya davet edildi.

Çalışmalar 1978 sonrasında Şamil Eğitim ve Kültür Vakfı bünyesinde de sürdü. 1965 sonrasında anavatan Kafkasya'dan Türkiye'ye profesyonel devlet halk dansları toplulukları gelmeye başladı.
Artık Kafkas dansı Anadolu'nun birçok yerinde yaşatılmaya devam edilecekti.

Kuzey Kafkasya halk danslari (Hulusi Üstün)

Dünya kültür haritasinda büyük özgünlük sergileyen Kuzey Kafkasya'da halk danslari da gerek ritim, gerek müzik, gerek figür olarak farkli etnik gruplarin karakterlerini, geçmislerini, ve sosyal dinamiklerini yansitmasi açisindan ayrica incelenmesi gereken bir konudur.

Tarih boyunca bu daglardan gelip geçen halklar bu cografyada yasamanin geregi olan sürekli devinim ve aktiviteyi danslarina da tasimislardir. Kafkasya'da dans, hem duygularin, hem beseri iliskilerin ifadesi olarak gerek nesede, gerek hüzünde, gerek barista, gerek savasta Kafkas insaninin yasam karsisindaki durusunun önemli bir ifadesidir. Yasanilan sürgün ve soykirimlara ragmen bölge halkinin dipdiri bir sekilde varligini sürdürmesinin önemli dinamiklerinden birisi de danstir. Dünyanin her yanina dagitilmis sürgün nesiller hala yasadiklari her yerde ayni müzik esliginde ayni danslari yaparak kültürel kimliklerini yasatmaktadir. Bir Ürdünlü Çerkesin, bir Kosovali Çerkes ile, bir Türkiyeli ile birlikte dans edebilmesi ulusal kültürün tarih boyunca hiçbir sürgün halkin beceremedigi kadar korundugunu göstermesi açisindan enteresandir.

Yöresel danslarin incelenmesinde Kuzey Kafkasya bölgesel olarak özgün bir bütünlük, kendi içinde de çesitlilik sergiler. Kuzey Batidaki dans figürleri ile Orta Kafkasya, Dogu Kafkasya figürleri temelde ortak bir tavrin bölgesel nüanslarla sergilenisini gözler önüne serer. Tüm bölgede danslarin temel özelligi erkekte magrur, yilmaz bir erkeksiligin, kadinda zarif ve ince bir kadinsiligin gözlemlenmesindedir. Bunun yaninda ayni figürlerle yapilan toplu danslarin az olmasi dansta sinirsiz bir figür çesitliliginin ortaya çikmasini saglamistir.

Kafkas insaninin teskilatçi, bireyci ve bagimsiz yapisini danslarinda gözlemlemek mümkündür. Yasama sevinci kadar hüzün, ölüm ve felaketler de danslarda ifadesini bulur.
Sürgün öncesi kabileler arasinda farkli olan danslar sürgün cografyasinda tüm kabileler tarafindan benimsenmis ve sergilenir olmustur. Bununla birlikte hala her dansin çiktigi kabileyi tespit etmek mümkündür.

Abhaz dansları

Özgün Kafkas motifleriyle Karadeniz figürlerinin belirgin oldugu danslardir. Apsuwa adiyla anilir. Çogunlukla bölgenin her yerinde oldugu gibi bir kadin bir erkek olarak oynanir. Kadin ve erkek ayni ayak figürlerini ayni hiz ve ritimle yapar. Çiftlerin uyumu son derece önemlidir. Danslar, bir buçuk vurusluk tempoyla (kalp ritmi) yapilir. Diger gençler tahtalara vurup vokal yaparak müzige eslik ederler. Oyunlar ya Atgara (dügün) adi verilen büyük eglencelerde ya da Açare adi verilen küçük eglentilerde sergilenir. Türkiye'de Adapazari, Düzce, Eskisehir çevresinde yaygindir.

Adige danslari

Wuig . Grup halinde sergilenen bir danstir. Politeist döneme ait bir dini tören kalintisidir. Kiz erkek kol kola veya el ele tutusarak agir bir ritim esliginde ortak figürler yaparlar. Günümüzde dügün açilis ve kapanislari bu dansla yapilir. Tüm yörelerde bilinir.

Tlaperuj . Abhaz danslarina benzer. Parmak uçlarinda yapilan dans anlamina gelir. Bir çiftin uyumlu ayak hareketleriyle sergilenir. Güney Marmara ve Düzce havalisinde oynanir.

Zefako. Agir bir müzik esliginde eslerin birbirlerine karsilikli yaklasip uzaklasarak oynadiklari bir oyundur. Kafe'nin kiyi kabilelerinde görülen seklidir diyebiliriz. Eskisehir'de siklikla oynanir ama adi bilinmez.

Kafe . Kabardey dansidir. Son derece agir basli, ince figürlerle aristokrat Kabardey yapisi ortaya konulur. Gibze adi verilen agitlar veya agir sevda sarkilari esliginde oynanir. Türkiye'de Uzunyayla, Tokat, Bandirma ve Amasya'da siklikla oynanir.

Asetin dansları

(Simd) Ayni hizada kol kola girmis çiftlerce oynanan bir oyundur. Grup halinde kol kola girilmesi bir acem figürü olarak degerlendirilebilir fakat magrur duruslar, agir hareketler ve müzik tüm yönleriyle Kafkasya'yi yansitir.

Çeçen dansları

Çeçenlerce Lovzir, Kabardeylerce Sesen, Kafkasya disinda Seyh Samil, Lezginka olarak anilan hareketli bir danstir. Düzenli bir kalip çerçevesinde oynanmaz ve bu haliyle Çeçen yapisini ortaya koyar. Genel olarak savas danslari olarak kabul edilir.

Dagistan Oyunları

Kumuk, Lezginka gibi oyunlardir. Temelde diger bölgelerin danslariyla büyük ortakliklar tasimakla birlikte daha Asyali motifler içerir. Kadin figürlerinde bariz farklar vardir. Kiyafet diger yörelerdeki kadar üniform degildir. Farkli ritimler, farkli enstrümanlar esliginde Dagistan cografyasinin etnik zenginligini yansitir.


  #3  
Okunmamış 10-11-2010, 21:01
 
Standart Cevap: Kafkas Oyunları Hakkında

Kafkas Halk Dansları-LEZGİNKA

Bütün Kafkasya'da yaygın bir şekilde oynanan; değişik kabilelerce Zilga, Maggalan, Çeçen, İsteme, Şamiley adıyla anılan Lezginka , büyük bir beceri ve ustalık isteyen bir danstır.

Eski ustalar “Lezginka” oynarken, dansın kurallarına uymaya çok özen gösterirler, başkalarının da, özelikle genç “cigit”lerin (delikanli, yiğit) uymasını isterdi. Hatta buna zorlar ve önceden eğitirlerdi. Bunun nedeni de başkalarına oyunları ile alay konusu olmalarını önlemekti.



Lezginka'nın birkaç varyantı vardır; bunlardan birincisi : erkek, kızın gözlerine bakarak ona teklif etmek için kur yapmaya çalışır. Kız ise sürekli bakışlarını kaçırır. O zaman erkek kamasını kınından çıkararak, kızın ayakları altına atar. Eğer kız dans etmeyi keserse teklifi kabul etmemış : eğer dans etmeyi sürdürürse, teklifi kabul etmiş anl***** gelir.

Bir başka varyantı da kız güzel bir kuşu, erkek de kartalı canlandırır. Kartal kuşu yakalamak amacı ile onu sürekli kovalamaktadır. Kuş ani ve sürekli dönüşlerle kartaldan kurtulmaya çalışmaktadır.


Lezginka üç bölümden oluşmaktadır :

Birinci bölüm, çiftlerin birlik ornadıkları bölümdür. İkinci bölüm, erkeğin solo dansıdır. Çok hızlı bir tempo ile oynanır. Erkeğin solosu sırasında kız durarak el çırpar. Üçüncü bölümde, erkek ve kız yine birlikte dans ederler. Bu bölümde hız biraz daha yüksektir.


  #4  
Okunmamış 10-11-2010, 21:02
 
Standart Cevap: Kafkas Oyunları Hakkında

ERKEK GİYSİLERİ (KARS KAFKAS)

BAŞA GİYİLENLER

Kalpak (Papak): Başa örtülen kalpak; kuzu derisinden (körpe kuzu) yapılmış olup, içi astarlıdır.Kafaya yerleşilen bölümü dar,üstü biraz geniştir.Çoğunlukta siyah, gökmavi, gri kullanılmaktadır. Bazen çocuklarda beyazlarıda kullanılmaktadır. Aynca tiftik papaklarda kullanılmaktadır

SIRTA GİYİLENLER

Gömlek (Üstköyneği): Halk dilinde hakim yaka, düz yakalı, düğmeli, kollu, kolları düğmeli çoğunlukta beyaz ipekten veya beyaz patiskadan dikilir. Yaşlılarda siyah giyildiği görülür
Çuha (Kaftan-Üstlük): Çuhadan yapılma, en üste giyilen, halk arasında değişik isimler alan, koyu renkli kumaştan, siyah bezden veya çuhadan yapılır. Oyma yakalı, belden dar, belden aşağısı geniş, dizlere kadar uzanır, kol ağızları geniş çeşitli motiflerle süslü ve astarlıdır
Şalvar (Pantolon): Üste giyilen çuhanın aynısı olan parçadan yapılır, renkleri de*ğişik olabilir, üstten büzmelidir. Uçlu olup altı dardır

AYAĞA GİYİLENLER

Çizme (Civeki): Deriden yapılmıştır. Dar ve yumuşaktır. Diz kapaklanna kadar gelir ve siyah renklidir

AKSESUAR

Pelerin (Yele-Atkı): Çuha üzerinden sırta takılır.Çoğunlukta beyaz olur, ipten örme olanıda vardır.Bezden yapılmış olanda vardır. Arkadan yeleyi ve atkıyı andırır
Kemer: Kemer kayıştan yapılmış, iki parmak kalınlığında, gümüş veya bakırdan süslenmiş ve tokalıdır
Hançer: 30-40 cm uzunluğunda, kını gümüş veya bakırdan yapılmış olup, çoğunlukla sol tarafa asılır
Vezinlik (Mermilik): Çuhanın sag ve sol göğsüne, mermilik denilen yere mermiler veya mermileri andıran gümüş takılır




KADIN GİYSİLERİ (KARS KAFKAS)

BAŞA GİYİLENLER

Dinge (Araşkin): Ağaç bir çenbere bez sarılır ve üzerine kadife dikilerek altın pa*ra veya gümüşle süslenir. Üstten çoğunlukla beyaz vala takılır ve boğaz altından bağlanır

SIRTA GİYİLENLER

Gömlek (iç Gömleği -Köynek): Halk dilinde hakim yaka, düzyakalı ve sedef düğmeli, çoğunlukta beyaz ve ipekten yapılmış, kol ağızları geniş gömlek giyilir
Çuha (Üstlük): Çuhadan yapılma üstlük, gömlek üzerinden giyilen renkli, çoğunlukla kadife, yarım kol veya tam kol, ağız kısımları motiflerle süslü, diz üstüne kadar uzayan çuha giyilir
Etek (Entari): Etek belden büzmeli, topuklara kadar uzanan diz ve gloş altından motifli, geniş ipekten, kumaştan veya bezden yapılır

AYAĞA GİYİLENLER

Pisipisi (Ayakkabı): Yumuşak deriden, yemeniye benzer, çok az topuklu veya topuksuz ayakkabı giyilir

AKSESUAR

Kemer: Çuha üstünde bele bağlanır. Kayış üzerine dizilen gümüşlerle süslü gümüş kemer,gümüş kemere benzer taklit kemerlerde kullanılabilir
Mendil: Belde bağlı olan gümüş kemer üzerinden sağ tarafa sarkıtılır.Çoğunlukta mendil tül veya bezden olur


  #5  
Okunmamış 10-11-2010, 21:03
 
Standart Cevap: Kafkas Oyunları Hakkında

MÜZİK ALETLERİ

1- Yaylı Çalgılar

Genel olarak tüm Karadeniz havalisinde kullanılan kemençe tarzı enstrümanlardır. Abhazlarda Apkhertze, Adiğelerde Şık'epşıne adı verilir. At kılından üç dört teli vardır. Bu enstrüman eğlencelerden ziyade toplantılarda çalınır. Savaş şarkıları ve ağıtlar bu enstrüman eşliğinde söylenir.

2- Körüklü Çalgılar

Abhazlarda Amerzakan, Karaçay-Balkarlarda Kobuz, Adiğelerde Pşıne veya Apepşıne, Çeçenlerde pondur adı verilen tek ya da çok perdeli, sekiz ya da daha çok baslı bir armonika şeklidir. Diasporada hala kullanılmakla birlikte daha gelişmiş şekli olan akordeon da yaygın olarak kullanılmaktadır.

3- Vurmalı Çalgılar

Doli (koltuk davulu) ve phaiç adı verilen bir çeşit kastanyet kullanılır.

4- Üflemeli Çalgılar

Kaval türleridir. Kamalıpşıne adı verilir.


  #6  
Okunmamış 11-02-2014, 22:01
Ziyaretci v1.0.3
 
Standart Cevap: Kafkas Oyunları Hakkında

kafkas hangi bölgeye ait bir oyundur?


Cevapla

Hızlı Cevap
Mesajınız:
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Rastgele Soru

Seçenekler


Seçenekler


Benzer Konular
Kafkas Dağları Hakkında Bilgi Kafkas Dağları Hakkında Bilgi Kafkas Dağları nerededir? Kafkas Dağlarının coğrafi konumu, yüksek dorukları, özellikleri hakkında bilgi. Kafkas Dağları; Rusya Federasyonu, Azerbaycan, Ermenistan...
Zeybek Oyunları Hakkında Bilgi Zeybek Oyunları Hakkında Bilgi Ege folkloru denilince akla ilk gelen zeybek oyunlarıdır. Zeybek, gelenekleri ve görenekleri Oğuz Türklerine dayanan Batı Anadolu köylüsünün yiğitlik...
Kafkas Üniversitesi KAFKAS ÜNiVERSiTESi Kuruluş Tarihi: 11Temmuz 1992 Rektörün Adı ve Soyadı: Prof.Dr. Necati KAYA Adres: Kafkas Üniversitesi Rektörlüğü Kampüsü 36100 Paşaçayırı /KARS Tel numaraları:...
kafkas cephesi bana 1. dünya savaşında kafkas resimi gönderir mizinizkalbim1

 
Forum Stats
Üyeler: 65,751
Konular : 238,971
Mesajlar: 426,242
Şuan Sitemizde: 216

En Son Üye: fazilet

Sosyal Linkler
Lütfen Facebook Sayfamızı Beğenin



Twitter Butonları





Google+ Butonu



Lütfen Google+ Sayfamızı Çevrenize Ekleyin


Sponsorlu Bağlantılar







Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.

DMCA.com

Sitemizde illegal paylaşım yasaktır.Sayfalarımızda bulunan içeriklerin telif haklarıyla ilgili bir şikayetiniz/sorunuz varsa bize ulaşmak için TIKLAYINIZ .
In this web site,illegal sharing is forbidden.If you have any problem/complaint about content's copyrights in our page,please click here to contact us.