Ezberim  

Anasayfa Kimler Online
Go Back   Ezberim > İslam Dini Bölümü > Dini Bilgiler
Kayıt ol Forumları Okundu Kabul Et


Oruc Kitabi

İslam Dini Bölümü kategorisinde ve Dini Bilgiler forumunda bulunan Oruc Kitabi konusunu görüntülemektesiniz.
- O R U C K I T A B I - Faziletleri: Allahin kitabinda, Ona yakinlasmak icin oruc tutmaya ...


Seçenekler
  #1  
Okunmamış 15-02-2008, 01:59
 
Standart Oruc Kitabi

- O R U C K I T A B I -
Faziletleri:

Allahin kitabinda, Ona yakinlasmak icin oruc tutmaya tesvik eden ve faziletlerini beyan eden, muhkem ve aciklayici ayetler gelmistir. Ornegin bir ayette: (Oruc tutan erkekler ve oruc tutan kadinlar, irzlarini koruyan erkekler ve (irzlarini) koruyan kadinlar, Allahi cok zikreden erkekler ve zikreden kadinlar varya; iste Allah, bunlar icin bir magfiret ve buyuk bir mukafat hazirlamistir) [Ahzab: 35]

Yine Allah soyle buyurur: (Eger bilirseniz, oruc tutmaniz sizin icin daha hayirlidir ) [Bakara: 184]

Allah Resulu (s.a.s.) bir hadisinde, orucun sehvetlere karsi bir kalkan oldugunu aciklamistir: (Ey gencler ! kimin evlenmeye gucu[1481] yeterse evlensin; cunku evlilik gozu sakindirir ve ferci korur. Kimin de gucu yetmez ise, oruc tutmasi gerekir, cunku onun icin bir kalkandir. )[1482]

Musluman kardesim, bu hadisten orucun sehvetlere engel oldugu ve hiddetini kestigi anlasilmaktadir. Sehvetler ise, atese goturur; oructa, atesle oruc tutanin arasina girmekle engel olur.

Dolayisiyla orucun atese karsi bir kalkan oldugu, kulun onun ile atesten korundugunu aciklayan hadisler gelmistir. Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Hangi kul Allah yolunda bir gun oruc tutarsa; Allah bu orucla onun yuzunu atesten yetmis sene uzaklastirir. )[1483]

Baska bir hadiste: (Oruc kalkandir, kul onunla atesten korunur)[1484]

(Ebu Umame (r.a)dan, ? Ey Allahin Resulu! Cennete girecegim bir ameli bana goster ? der. Allah Resulu (s.a.s.) de soyle buyurur: ?Oruc tutman gerekir, onun gibisi yoktur ?)[1485]






بسم الله الرحمن الرحيم


ان الحمد لله
نحمده ونستعينه ونستفغره ونعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا
من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له
واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله
أما بعد: فإن أصدف الحديث كتاب الله تعالى ، وأحسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه وآله وسلم
وشر الأمور محدثاتهما، وكل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد
وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد.





RAMAZAN AYININ USTUNLUGU

Ramazan, hayir ve bereket ayidir. Allah bu ayi bir cok faziletlerle donatmistir. Bunlardan birisi; Allah (Azze ve Celle) bu ayda Kurani, insanlar icin hidayet ve muminler icin sifa maksadiyla indirmesidir.

Bu konuda Allah soyle buyurur: (Ramazan ayi, insanlara yol gosterici, dogrunun ve dogruyu egriden ayirmanin acik delilleri olarak Kuranin indirildigi aydir. Oyle ise sizden ramazan ayini idrak edenler onda oruc tutsun) [Bakara: 185]

Ramazan ayinda oyle bir gece vardir ki, bu gece, Allah (Azze ve Celle)nin katinda bin aydan daha hayirlidir. Bu, kadir gecesidir. Allah Teala bu meyanda soyle buyurur (Biz onu (Kurani) Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesinin ne oldugunu sen bilir misin? Kadir gecesi, bin aydan daha hayirlidir. O gecede, Rablerinin izniyle melekler ve Ruh (Cebrail), her is icin iner dururlar. O gece, esenlik doludur. Ta fecrin dogusuna kadar.) [Kadir suresi: 1-5]

Bu ayda seytanlar zincirlenir, cehennem kapilari kapanir ve cennetin kapilari acilir. Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Ramazan geldiginde; Cennetin kapilari acilir, cehennemin kapilari kapanir ve seytanlar zincirlenir.)[1486]

Ramazan Ayinin Tesbiti

Ramazan ayi adil bir kimse tarafindan hilalin gorulmesi veya saban ayinin gunlerinin otuzu tamamlamasi ile tesbit edilir.

Ibni Omer r.a.dan; “Insanlar hilali gozetliyordu. Hilali gordugumu Rasulullah sallallahu aleyhi ve selleme haber verdim ve insanlara oruc tutmalarini emretti.”[1487]

Ebu Hureyre r.a.den; “(Ramazan Hilalinin) gorulmesiyle[1488] orucu tutun ve (Sevval hilalinin) gorulmesiyle[1489] bayram edin. Eger hava kapali olup (hilali goremezseniz) Saban ayini otuza tamamlayin.”

Huseyin Ibnu'l-Haris el-Cedeli, Haris Ibnu Hatib (radiyallahu anh)'den anlatiyor: "Haris dedi ki: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) hiIali gorunce oruc tutmamizi emretti, eger biz goremez de iki adil sahid gordukleri hususunda sehadet ederlerse, onlarin sehadetlerine uyarak tutacaktik.''[1490]

Muslim ve Nesai'de gelen bir rivayette: "Biz ummi bir milletiz, ne yazi ne de hesap biliriz. Ay, soyle soyledir" dedi. Yani bir defasinda yirmidokuz, bir defasinda otuz gosterdi" denmistir."[1491]

Ebu Umayr Ibnu Enes, Rasulullah (aleyhissalatu vesselam)'in ashabindan olan amcalarindan naklettigine gore, bir grup kimse Rasulullah (aleyhissalatu vesselam)'a binekleriyle gelip: "Dun hilali gorduk'' diye sehadette bulundular. Bunun uzerine, Efendimiz onlara oruclarini acmalarini, sabah olunca da musallaya (bayram namazina) gelmelerini emretti."[1492]

Kisi tek basina hilali gorurse yalniz hareket etmez: Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "(Muteber) oruc, (hep beraber) tuttugunuz gundekidir. (Muteber) iftar, hep beraber) ettiginiz gundekidir. (Muteber) kurban (hep beraber) kurban kestiginiz gundekidir.''[1493]

Bir beldede hilalin gorulmesi diger beldeler icin de gecerlidir.


NIYET

Niyetin yeri kalbtir, dil ile bunun soylenmesi bidattir, velevki insanlar bunu guzel gorseler dahi bu boyledir.

Ramazanin girisi, gozle goruldugu veya sehadet ile yahut iddetin[1494] tamamlanmasiyla sabit olmus ise, mukellef olan her muslumanin orucuna geceden niyet etmesi farzdir. Hadiste: ( Kim geceden oruca niyet etmezse, onun orucu yoktur )[1495]

Ramazan ayina idrak ettigini bilmeden yer ve icerse sonra da bunu bilirse, kendini yemek ve icmekten tutarak orucunu tamamlar, bu onun icin yeterlidir.

Niyetin geceden yapilmasi farz olan oruca hastir. Cunku Allah Resulu (s.a.s.), Aise (r.a)ya, ramazan olmaksizin gelir ve soyle derdi: “Yaninizda kahvalti var mi? Yoksa ben orucluyum”.[1496]


ORUCUN VAKTI

Sehl b. Saad (r.a.) soyle der: (Beyaz ipligi, siyah ipliginden ayirt edilinceye kadar yiyin, icin )[1497], ayeti indiginde, kisi oruc tutmak isterse ,bacagina beyaz ve siyah iplik baglardi her ikisinin gorulmesi aciga cikincaya kadar, yeme icmeye devam ederdi. Bunun uzerine Allah, daha sonra (من الفجر) (fecre kadar) ayetini indirir. Boylece bunun, gece ve gunduz manasina geldigini bildiler.)[1498]

Fecr iki tanedir:

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Fecr iki tanedir: Ilki; yemegi yasaklamaz, namazi helal kilmaz.[1499] Ikincisi; yemegi yasaklar, namazi helal kilar.[1500])[1501]

Baska bir hadiste: (Yiyin, icin, yuksek isik uzun fecr sizi huzursuz etmesin, (sahurdan geri durmayin), kizillik size gozukunceye kadar yiyin ve icin.)[1502]

Diger bir hadiste: (Peygamber (s.a.s.) parmaklarini topladiktan sonra onlari yere dogru dikerek) ?fecr, soyle zahir olan aydinlik degildir. (Sahadet parmagini orta parmagi uzerine koyup iki elini uzatarak ) lakin soyle gorunen aydinlik fecirdir? buyurmustur.) [1503]

Sonra da orucu geceye tamamlar:

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Gece bu taraftan gelir, gunduz de bu taraftan gelip gunes batarsa; oruclu iftar etmis olur )[1504]

Bu durum gunes dairesinin hemen batmasi akabinde gerceklesir. Velevki isigi belirgin olsa bile. Allah Resulu (s.a.s.)in durumu oruclu oldugunda boyleydi; Bir kisiye emreder, o da yuksek bir yere cikar, gunes batti dediginde; Iftar ederdi.[1505]


SAHUR

Allah Teala soyle buyurur: (Ey iman edenler! Oruc, sizden onceki ummetlere farz kilindigi gibi size de farz kilindi. Umulur ki korunursunuz ) [Bakara, 183]

Oruc, vakit ve hukum olarak Ehli Kitaba farz olundugu sekildeydi. Yemezler ve icmezler, uykudan sonra iliskide bulunmazlardi ( Yani birisi uyudugunda bir sonraki geceye kadar yemek yemezdi ). Bu, muslumanlara da ayni sekilde farz kilindi. Bunun hukmu kalkinca, Allah Resulu (s.a.s.) Ehli Kitabin orucu ile bizim orucumuzun arasini sahur ile ayirdetmeyi emretti.

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Kitab Ehlinin orucu ile bizim orucumuzun arasindaki fark, sahur yemegidir.)[1506]

Sahur berekettir, cunku sahur sunnete uymadir, oruc tutana guc verir ve sahurda Kitab Ehline muhalefet soz konusudur.

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Sahur yemegi yiyin; cunku gercekten sahurda bereket vardir.)[1507]

Sahurun en buyuk bereketlerinden birisi de, Allah Teala ve Melekleri sahur yemegi yiyenlere salat getirmeleridir.

Hadiste:(Sahur yemegi berekettir, velev ki biriniz, sudan icecegi bir yudum olsa bile sahuru sakin terketmeyin.[1508] Gercekten Allah ve Melekleri sahur yemegi yiyenlere salat getirirler.)[1509]


IFTAR

Allah Resulu(s.a.s.) soyle buyurur: (Insanlar iftar etmekte acele ettikleri muddetce, din ustun olmakta devam eder. Cunku Yahudi ve Hristiyanlar geciktirirler.)[1510]

Diger bir hadiste: (Insanlar iftari acele yaptiklari muddetce hayirdadirlar)[1511]

el-Hafiz Ibn Hacer, Fethul-Bari (4/199) adli kitabinda soyle der: ? Bu zamanda ihdas olunan kotu bidatlardan bir tanesi de; fecirden yirmi dakika once ikinci ezanin okunmasidir. Bunu ihdas eden ibadette ihtiyat inanciyla yapmaktadir. Bu durum onlari gunesin batimindan bir muddet sonra ezan okumaya baslamalarina goturmus. Zanlarina gore vaktin girdiginden emin olmakti. Boylece iftari geciktirip, sahuru da erkene aldilar. Sunnete muhalefet ettiler, dolayisiyla onlardan hayir azaldi ve aralarinda kotuluk cogaldi, Allah yardim edendir.?

Insanlarin hayirda olmasi, Peygamberlerinin menhecini takib edip, onun sunnetini korumalarindandir. Cunku Islam ustun ve galib gelici olarak kalacaktir. Dolayisiyla muhalefet edenin Islama bir zarari olamaz. Boylelikle Islam ummeti ornek alinacak iyi bir model olacaktir. Artik Islam ummeti hic bir zaman dogu ve batinin kuyrugu olup, her otenin golgesi olmayacak ve ruzgarla birlikte ayni yone meyletmeyecektir.

Iftar aksam namazindan oncedir, ama kisi ne ile iftar edecektir?

Enes (r.a) dan soyle der: (Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) namaz kilmadan once rutab hurmalariyla iftar ederdi. Rutab olmadiginda hurma ile, hurma da olmadiginda yudumlayarak su icerdi.)[1512]

Kisi iftar esnasinda ne der:

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Gercekten oruc tutanin iftari esnasindaki duasi reddedilmez.)[1513]

Allah Resulu (s.a.s.)den naklolunan dua da: (Susuzluk gitti, damarlar islandi, Allahin izniyle de ecir sabit oldu (kazanildi)[1514]

Oruc tutmanin yasaklandigi gunler;

1- Bayram gunleri

Ebu Sa'id (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Iki gunde oruc caiz olmaz: Fitir gunu (Ramazan bayraminin birinci gunu) ve Nahr gunu."[1515]

2- Tesrik gunleri

Nubeyse el-Huzeli (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Tesrik gunleri, yeme-icme ve Allah'i zikretme gunleridir."[1516]

3- Tek Cuma gunu

Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Sizden hic kimse, cum'agunu oruc tutmasin. Ancak bir gun onceden veya sonradan oruc tutuyorsa bu takdirde cum'a gunu de oruc tutabilir." Muslim'in bir rivayetinde soyle gelmistir: "Cum'a gecesini, diger geceler arasinda gece namazina tahsis etmeyin, cum'a gununu de diger gunler arasinda oruc gunu olarak tayin etmeyin, ancak birinizin tutmakta oldugu oruc arasina denk gelirse o haric."[1517]

4- Farz olan haric cumartesi gunleri

Abdullah Ibnu Busr es-Sulemi, kizkardesi es-Samma (radiyallahu anh)'dan naklediyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Cumartesi gunu oruc tutmayin, ancak Allah'in size farzettigi seyde o gun oruc tutarsiniz. Biriniz yiyecek nev'inden bir sey bulamaz da sadece uzum (asmasi) kabugu veya bir agac copu bulacak olsa onu agzinda cignesin (ve yine de cumartesi gunu oruclu olmasin).''[1518]

5- Sekk gununde:

Sila Ibnu Zufer anlatiyor: "Biz, Sabandan mi, Ramazandan mi oldugu suphe edilen gunde Ammar (radiyallahu anh)'in yaninda idik. Bize kizartilmis bir koyun getirildi. Cemaatten biri: "Ben orucluyum'' diyerek geri cekildi. Ammar: "Kim bugun oruc tutarsa, muhakkak olarak Ebu'I Kasim aleyhissalatu vesselam'a isyan etmistir" dedi"[1519]

Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Sizden kimse, ramazani bir veya iki gun onceden oruc tutarak karsilamasin. Eger bir kimse, onceden oruc tutmakta idiyse, orucunu tutsun.''[1520]

6- Dehr orucu

Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kim ebed orucu tutarsa, ne oruc tutmus, ne iftar etmistir.''[1521]

7- Kadin kocasindan izinsiz nafile oruc tutamaz;

Ebu Hureyre r.a.den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki; Kadin kocasinin yaninda ancak onun izniyle (nafile) oruc tutabilir.”[1522]

8- Saban ayinin ikinci yarisi:

Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Saban ayi yarilandi mi artik oruc tutmayin."[1523]


Nafile Oruclar:

1- Pazartesi ve Persembe gunleri:

Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Rasulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Ameller Allah Teala hazretlerine pazartesi ve persembe gunleri arzedilir. Ben, amelimin oruclu oldugum halde arzedilmesini severim."[1524]

2- Gun asriri oruc; [1525]

3- Her aydan uc gun;

Muazetu'l Adeviyye anlatiyor: "Hz. Aise (radiyallahu anha)'den sorduin: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) her ay uc gun oruc tutar miydi?''

"Evet!'' diye cevap verdi. Ben tekrar:

"Ayin hangi gunlerinde tutardi?'' dedim.

"Hangi gunde oruc tuttuguna ehemmiyet vermezdi'' diye cevap verdi.''[1526]

4- Saban ayinin cogunu oruclu gecirmek:

Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Rasulullah aleyhissalatu vesselam (bazan) oruca oyle devam ederdi ki, "(Bu ay) hic yemiyecek'' derdik. Bazan da oyle devamli yerdi ki, "(Bu ay) hic tutmayacak'' derdik. Ben, onun ramazan disinda bir ayi tam olarak tuttugunu gormedim. Herhangi bir ayda, saban ayinda tuttugundan daha fazla tuttugunu da gormedim."[1527]

Usame (radiyallahu anh) anlatiyor: "Ey Allah'in Resulu dedim, Saban ayinda tuttugun kadar baska aylarda oruc tuttugunu goremiyorum (sebebi nedir?)'' diye sordum. Su cevabi verdi:

"Bu, Receb'le Ramazan arasinda insanlarin gaflet ettikleri bir aydir. Halbuki O, amellerin Rabbulalemin'e yukseltildigi bir aydir. Ben, oruclu oldugum halde amelimin yukseltilmesini istiyorum." [1528]

5- Sevvalden alti gun oruc:

Eyub (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kim Ramazan orucunu tutar ve ona Sevval ayindan alti gun ilave ederse, sanki yil orucu tutmus olur."[1529]

6- Zilhiccede dokuz gun:

Huneyde Ibnu Halid hanimindan, o da Rasulullah (aleyhissalatu vesselam)'in zevcelerinden birinden anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) Zilhicce'den dokuz gunle Asura gunu oruc tututardi. Bir de her aydan uc gun, ayin ilk pazartesi ile persembe gunu oruc tutardi."[1530]

7- Hac disinda Arefe gunu

Ebu Katade (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Arafat gunu tutulan orucun, gecen yilin ve gelecek yilin gunahlarina kefaret olacagina Allah'in rahmetinden umidim var."[1531]

8- Muharrem ayinin cogunda ve asure gunu oruc;

Ebu Hureyre r.a.den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki; “Ramazan ayindan sonra en faziletli oruc Alahin Muharrem ayinda tutulan oructur. Farz namazlardan sonra namazlarin en faziletlisi gece namazidir.”[1532]

Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Ramazan (farz olmazdan) once Asura orucu tutuluyordu. Ramazanin farziyeti indikten sonra onu dileyen tuttu, dileyen de tutmadi."[1533]

Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) Medine'ye gelince, yahudileri Asura gunu oruc tutar gordu. Onlara:

"Bu da ne, (nicin oruc tutuyorsunuz)?" diye sordu.

"Bu, salih (hayirli) bir gundur. Allah, o gunde Beni Israil'i dusmanlarindan kurtardi. (Sukur olarak) Hz. Musa o gun oruc tuttu '' dediler. Rasulullah (aleyhissalatu vesselam):

"Ben Musa'ya sizden daha layigim" buyurup o gun oruc tuttu ve muslumanlara da tutmalarini emretti.[1534]

Diger bir hadiste; “Asure gununde oruc tutunuz, bir gun oncesinde veya bir gun sonrasinda da oruc tutarak yahudilere muhalefet ediniz.”[1535] Buyrulmustur.

Asure gununde yapilan bidatler; surme cekmek, musafaha yapmak, asure yemegi pisirmek, sevinc gosterisi, gusul, kina yakmak, huzun gunu olarak degerlendirmek, o gunu aclik ve susuzluk gunu yapmak, agit yakmak, zincirlerle dovunmek butun bunlar asure gunu yapilan cirkin fiillerdir. Ne peygamber sallallahu aleyhi ve sellemden, ne sahabeden, ne de tabiinden bu konuda gelen bir sey yoktur. “Kim asure gununde ev halkina bolluk gosterirse Allah butun sene ona bolluk verir” sozu ise Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem adina uydurulmus bir yalandir.[1536]

Ankarada sapik bir takim Rifai tarikati mensuplari asure gunune kadar on gun boyunca aksamlari toplanir, Kerbelayi yad ederler, siyah elbiseler giyerler, su icmezler, matem ilan ederler. Bu sapikliklari cikaranlar, seytanin adimlarini takip ederken, iyi bir is yaptiklarini zannederler. Sapmaktan ve saptirilmaktan Allaha siginiriz.

“Kafirler, beni birakip da kullarimi dostlar edineceklerini mi sandilar? Biz cehennemi kafirlere bir konak olarak hazirladik. De ki: Size, (yaptiklari) isler bakimindan en cok ziyana ugrayanlari bildirelim mi? (Bunlar iyi isler yaptiklarini sandiklari halde, dunya hayatinda cabalari bosa giden kimselerdir.” (Kehf 102-104)

Uc aylarda oruc: Bu konuda sahih bir sey yoktur. Ozellikle Recep ayina has bir fazilete delil yoktur.

Harase Bin Hurrden; Omer r.a. Recep ayinda oruc tutanlari dovuyor ve diyordu ki; “Yeyiniz! Bu aya ancak cahiliyedekiler tazim ederdi.”[1537]

Ibni Omer r.a. Recep ayina tazim edenlerden hoslanmazdi.[1538]


ORUCLUNUN TERK ETMESI GEREKLI OLAN SEYLER

Allah Resulu (s.a.s.) oruc tutanin iyi ve guzel ahlak ile donanmasini, ayrica ahlaksizlik, mustehcenlik, sovup saymak ve kiriciliktan uzak durmasini tesvik etmistir. Aslinda muslumanin her zaman bu tur seylerden uzak durmasi ve kacinmasi gerekli olmakla birlikte, ancak oruc farizasini eda ettigi esnadaki yasaklik daha da siddetli olmaktadir.

Bunun icin bu kotulukleri yapan hakkinda Nebi (s.a.s.) den siddetli tehdit gelmistir. Soyle buyurur: (Nice oruclu vardir ki ona tuttugu oructan sadece aclik ve susuzluk kalacaktir.) [1539]

Dolayisiyla oruclunun orucunu yaralayan islerden kacinmasi gerekmektedir.


ORUCLUNUN YAPMASI MUBAH OLAN ISLER

1- Oruc tutan cunub olarak sabahlayabilir : Aise ve Ummu Seleme (r.anhma) soyle derler: (Peygamber (s.a.s.) ramazanda ihtilamsiz olarak cunub oldugu halde fecir girerdi, boyle iken gusul abdesti alarak oruc tutardi.)[1540]

2- Oruc tutan misvak kullanabilir, koku surunebilir : Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Eger ummetime zorluk vermeyecegimi bilseydim, her namaz ile birlikte misvagi onlara emrederdim) [1541]

Allah Resulu (s.a.s.) hadiste oruclu ile orucsuz olanin arasini ayirmamistir. Bu da her abdest ve namaz esnasinda oruclu ve oruc tutmayanin misvak kullanabilecegine delildir.

Ibni Mesud r.a.den; “Biriniz orucluyken taransin ve guzel koku surunsun.” [1542]

3- Mazmaza ve Istinsak : Allah Resulu (s.a.s.) oruclu oldugu halde mazmaza ve istinsak yapardi. Ancak oruc tutanin bunu siddetlice yapmasini yasaklamistir. Hadiste: (...Istinsagi siddetlice yap, ancak oruclu olursan baskadir. )[1543]

4- Oruclunun hanimiyla oynasip opebilecegi : Aise (r.anha)nin soyle dedigi sabit olmustur: (Allah Resulu (s.a.s.) oruclu oldugu halde operdi, oruclu oldugu halde oynasirdi, ancak o icinizden nefsine en fazla sahib olaniydi. ) [1544]

Bu durum genc icin mekruh olup, ihtiyar icin serbest gorulmustur.

Abdullah b. Amr b. el-As soyle rivayet etmistir Nebi (s.a.s.) yaninda iken bir genc gelir ve soyle der: ?Ey Allahin Resulu ! Oruclu oldugum halde opebilir miyim?? O da ? hayir ? der. Ihtiyar bir adam gelir, ve soyle der: ?Oruclu oldugum halde opebilir miyim? ? O da ?evet? deyince, birbirimize bakmaya basladik. Allah Resulu (s.a.s.) de soyle buyurdu: ?Gercekten ihtiyar nefsine sahiptir?.[1545]

5- Kan tahlili ve gidalanma kasdi (serum gibi) olmaksizin igne vurulabilecegi.[1546]

6- Hacamat: Hacamat onceden orucu bozanlar cumlesindendi, sonra hukmu kaldirildi. Nebi (s.a.s.) den oruclu oldugu halde hacamat yaptirdigi sabit olmustur. Ibn Abbas (r.a) soyle der: (Nebi (s.a.s.) oruclu oldugu halde hacamat yaptirmistir ) [1547]

7- Yemegin tadina bakmak: Ibn Abbas (r.a) soyle demistir: (Oruclu oldugu halde sirkenin, veya bogazina girmemesi sartiyla baska bir seyin tadina bakilmasinda bir beis yoktur ) [1548]

8- Goze giren surme ve damla gibi benzeri seyler: Aise r.a.dan; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem oruclu iken surme kullanirdi.” [1549] Enes r.a. oruclu iken surme cekerdi.” [1550]

9- Soguk suyun basa dokulmesi ve yikanmak: Peygamber (s.a.s.) oruclu oldugu halde sicaktan ve susuzluktan dolayi basina su serperdi. [1551]

10- Bir sey koklamak: Ata r.a.den; “Bir sey koklamak orucu bozmaz.”[1552]


ORUCU BOZAN SEYLER

1- Kasden (bilerek) yeme ve icme.

Unutana, hata ile veya zorla orucunu acana bir sey gerekmez, hadiste: (Allah, ummetimi hata, unutma ve zorlandiklari seyde sorumlu kilmayacaktir) [1553]

Hata ile yemek yiyen oruclunun, Allahin onu doyurdugunu bilmesi gerekir. Hadiste: (Unutarak yer ve icerse, orucunu tamamlasin, gercekten onu Allah yedirip icirmistir.) [1554]

2- Cima yapma.

3- Kasden (bilerek) kusma :

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Kime kusma galebe calarsa, uzerine kaza gerekmez. Kim de isteyerek kusarsa, kaza etsin.) [1555]

4- Aybasi ve nifas (lohusalik) kani :

Kadin, gunduzun herhangi bir vaktinde ister evvelinde isterse sonunda olsun, aybasi veya nifas kanini gordugunde orucu bozulmustur. Kaza eder (kan gordugu gunler kadar ramazan sonrasi tutar) eger kani gormesine ragmen oruc tutarsa bu farz olan orucun yerini doldurmaz.

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (? Kadin, aybasi kani gordugunde namaz kilmaz oruc tutmaz degil mi?? dediginde, kadinlar da: ? Evet ? dediler. Allah Resulu (s.a.s.): ?Iste bu da kadinin dininin eksikligindendir ? buyurur.)[1556]

5- Besleyici igne (serum) [1557]:

Beslenme kasdiyla besleyici bazi maddelerin hastalarin midelerine ulastirilmasidir. Bu ise, oruclunun orucunu bozar. Cunku mideye ulastirmadir. Mideye degil de, kana ulasan igne ise, yine de orucu bozar. Cunku bu yeme ve icmenin yerine gecer. Ayni sekilde bobrek hastaligina yakalanan hastalarin (tedavi esnasindaki) aldiklari ilac orucu bozar.

6- Meninin inzali:

Bu operek, oynasarak veya istimna (masturbasyon) yoluyla olsun fark etmez. Cunku bu tur seyler kudsi hadiste de geldigi gibi oruc tutanin kacinmasi ile emrolundugu sehevi arzulardir: (Benim icin yiyecegini icecegini ve sehvetini birakir) [Buhari ve Muslim]

Seyhul-Islam Hakikatus-Siyam(s.23) adli kitabinda soyle der: ?Her kim istimna yapar ve inzal olursa orucu bozulmustur.?


ALLAH SIZIN ICIN KOLAYLIK ISTER ZORLUK ISTEMEZ

Yolculukta olan:

Yolculukta olanin oruc tutmasi konusunda serbest olduguna dair hadisler gelmistir. Sakin unutma ki bu rahmet, Allahin Kitabinda zikredilmistir.

Allah Teala soyle buyurur: (Kim hasta veya yolcu olursa, (tutamadigi gunler sayisinca) baska gunlerde kaza etsin. Allah sizin icin kolaylik ister, zorluk istemez.) Bakara : [185]

Hamza b. Amr el-Eslemi Allah Resulu (s.a.s)e sorar: ( ? Yolculuk esnasinda tutacak miyim?? – Kendisi cok oruc tutardi – Bunun uzerine (s.a.s.) soyle der: ? Ister oruc tut, ister orucunu boz. ?)[1558]

Bazi insanlar bu asirda yoculuk esnasinda oruc bozmanin caiz olmadigini zannina kapilip Allahin bu ruhsatini alanlari ayiplamakta, veya ulasim araclarindaki kolaylik sebebiyle oruc tutmanin daha evla oldugu yanilgisina kapilmaktadirlar. Boylelerinin dikkatlerini Allahin su ayetlerine cevirelim: (Rabbin unutkan degildir) [Meryem : 64) (Allah bilir siz bilmezsiniz) [Bakara : 232]

2- Cok yasli erkek ve kadin:

Ibn Abbas (r.a) su ayeti okur: (Oruc tutmaya guc yetiremeyenlere bir fakir doyumu kadar fidye gerekir )[1559] ve soyle der: (Bu oruca guc yetiremeyen ihtiyar adamdir. Her gun icin yarim sag (yaklasik bir bucuk kilo gram) bugday ile bir fakiri doyurur ) [1560]

Buna iyilesme umidi olmayan hasta da dahildir, mesela kanser gibi. Boyle bir kisinin oruc tutmasi farz degildir. Her gun icin bir fakiri doyurmasi gerekir.

Hamile ve emziren kadin:

Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Allah -Tebareke ve Teala- yolcudan namazin yarisini, hamile ve emziren kadindan da orucu kaldirmistir ) [1561]

Hamile ve emziren kadin oruc tuttugunda kendi veya cocugu hakkinda endise ederse orucunu bozar ve bozdugu her gune karsilik bir fakiri doyurur.

Ibn Umer (r.a.) bebegi hakkinda korkan kadindan sorulur. O da; ?Orucunu bozar ve her gun icin bir fakir doyurur... ? der..

(Sizden ramazan ayini idrak edenler onda oruc tutsun.) ayetinin tefsiri hakkinda Ibn Abbas soyle der: ?Hamile ve emziren kadin korkar ise, oruclarini bozar ve her gun icin bir fakir doyururlar.? [1562]

Baska bir rivayette Ibn Umer soyle der: (Hamile ve emziren kadin iftar eder, kaza etmez.)[1563]


KAZA

Ibn Abbas (r.a) soyle buyurur: (Nebi (s.a.s)e bir adam gelerek: ?Ey Allahin Resulu! annem, uzerinde bir ayin orucu varken oldu, dolayisiyla onun yerine kaza edebilir miyim?? diye sorar. Allah Resulu de (s.a.s.) cevaben: ?Evet, cunku Allahin borcu yerine getirilmeye daha layiktir ? der.)[1564]

Hayirli amellerde acele etmeye delalet eden delillerin geneline dahil oldugundan, kaza etmede acele etmek, geciktirmekten daha evladir. Allah Teala soyle buyurur (Rabbinizin bagisina kosun ) [Al-i Imran : 133].

(Iste onlar, iyiliklere kosusurlar ve iyilik icin yarisirlar ) [Muminun :61].

Nafile oruc bozulursa kaza gerekmez. Ebu Said r.a. hadisinde; “Dilersen onun yerine bir gun oruc tut, dilersen tutma” buyurulmustur.[1565]

Tenbih : Kaza orucunu ardi ardina tutmak gerekli degildir. [Kisi olur de kilmadigi namazlari varsa, ne velisi ne de baskasinin bunu kaza edemeyecegine dair ilim ehlinin icma-i vardir. Ayni sekilde her kim oruc tutamaz ise, hic kimse yasadigi esnada onun yerine oruc tutmaz. Bilakis her gun icin bir fakir doyurur.

Ama kim de uzerinde adak orucu oldugu halde olur ise, yukaridaki hadise gore velisi yerine tutar. Cunku sahabe bunu boyle anlamistir: (Bir kadinin annesi uzerinde ramazan orucu oldugu halde olmustur. Aise (r.anha)ya gelip ?onun yerine kaza edebilir miyim der?? O da: ?Hayir kaza etme bilakis onun yerine her gun icin bir fakire yarim sa sadaka ver?, der.)[1566]

Baska bir eserde Ibn Abbas (r.a.) soyle der: (Kisi ramazanda hasta olur da oruc tutmadan olurse, onun yerine (fakir) doyurulur, uzerine kaza gerekmez. Eger uzerinde adak orucu varsa, velisi onun yerine kaza eder.)[1567]

Ramazanda bilerek (ozursuz) orucunu bozan kimse hakkinda, Peygamber(s.a.s.) den kaza edecegine veya keffaret odeyecegine dair hic bir delil sabit degildir. Cunku bunun gunahi cok buyuk oldugundan kaza veya keffaret ile telafi edilecek gibi degildir. Bilakis Allaha tevbe etmesi ve tevbesinde sadik olmasi, salih amelleri ve taatleri cogaltmasi gerekir. Umulur ki Allah, orucunu kasden bozarak isledigi bu gunahini siler.[1568]

Oruc, ameli oldugu kadar vakti olan bir ibadettir. Malumdur ki, kisi ramazan orucunu bir baska ayda tutsa bu ondan kabul edilmedigi gibi, kaza da ayni sekilde kabul edilmez. Eger bu kapi acilir da insanlara ramazanda bilerek oruc bozana bir gun kaza gerekir denilirse, nasil olsa kaza edecegiz diye farz olan ramazan orucunda tembellik ederek bunun gunahini onemsemezler.

Peki Ramazanda ozursuz olarak orucunu bozanin cezasi nedir ?:

Ebu Umame el-Bahili(r.a.) Resulullah(s.a.s.)in soyle buyurdugunu isittim der: ?Ben uyuyorken, iki adam gelip iki koltugumdan tutarak cikmasi zor bir daga goturduler? ve : ?Buraya cik? dediler. Bunun uzerine daga cikmaya basladim. Ortasina gelince siddetli sesler duyuldu. Ben : ?Bu sesler nedir ?? deyince :

?Cehennem halkinin feryadi dediler. Tekrar gitmeye basladik. Bir de gorduk ki, avurtlari yarilmis, bu yariklardan kanlar akan, ayaklari baglanmis bir topluluk var !? Ben:

?Bunlar kim?? dedim. ?Oruclarini vaktinden once yiyenler? dediler.)[1569]

Ibn Abbas (r.a.)dan rivayet olunduguna gore; Bir adam gelerek?Ben ramazandan bir gun oruc yedim, bunun icin bana bir care bulur musun?? diye sorar, Ibn Abbas: ?Ramazandan bos bir gun bulmaya guc yetirirsen onun yerine tut der.? Adam da: ?Ramazandan bos bir gun bulabilecek miyim?? Deyince, Ibn Abbas ta: ?Ben de bundan baska sana hangi fetvayi bulayim der.?)[1570]


CIMANIN KEFFARETI

Ebu Hureyre (r.a.)dan soyle der: (Bir adam Allah Resulu (s.a.s.)e gelerek, ?Helak oldum ya Rasulallah !? dedi. Resulallah (s.a.s.) ?Seni helak eden nedir?? Diye sorunca, adam; ?Ramazan da aileme yanastim?, diye cevap verdi. Bunun uzerine Nebi (s.a.s.) ?Azad edilecek kolen var mi ?? diye sordu. Adam ?hayir? dedi. ?Araliksiz iki ay oruc tutabilir misin?” diye sordu. Adam ?hayir? dedi. ?Altmis tane fakiri doyurabilir misin ?? diye sordu. Adam ?hayir? dedi. Bunun uzerine adama ?otur? dedi. O da oturdu. Bu arada Nebi (s.a.s.)e bir kok hurma getirirler. Adama, ?sunlari sadaka ver? buyurur. Adam, ?su iki siyah taslik arasinda bizden daha fazla fakir olan kimse yoktur?, deyince, Nebi (s.a.s.) on disleri gorunecek derecede guldu. Sonra ?sunu alip, coluk cocugunu doyur?, buyurdular.)[1571]

Diger bir rivayetin sonunda su fazlalik vardir: (Sen ve coluk cocugun ye, bir gun tut ve Allahtan af dile.)[1572]

Bu hukum kadini da icine alir. Cunku kadinin da cima ile bozdugu bir gunun yerine kaza edip Allaha tevbe etmesi gerekir.

Tenbih: Kadina keffaret gerekmez. Cunku Nebi (s.a.s.) ancak bir keffareti gerekli kilmistir. Allah en dogrusunu bilir.





[1481] Butun turleriyle evlilige gucu yetmektir. (Cinsel yeterlilik ve maddi imkan gibi).
[1482] el-Buhari, 5065; Muslim, 1400.
[1483] el-Buhari, 2840 ; Muslim, 1153.
[1484] Sahih et-Tergib, 970.
[1485] Sahih Sunen en-Nesai, 2097.
[1486] el-Buhari, 3277; Muslim, 1079.
[1487] Buhari(1909) Muslim(1081)
[1488] Birkisi tarafindan da olsa gorulmesiyle
[1489] En az iki kisi tarafindan gorulmesiyle
[1490] Ebu Davud(2338) Sahihu Ebu Davud(2050)
[1491] Buhari(Savm 13,5,11,Talak 29) Muslim(1080) Ebu Davud(2319,2320,2321) Nesai(4/139, 140)
[1492] Ebu Davud(1157) Nesai (3/180) Sahihu Ibni Mace(1340) el Irva(634)
[1493] Tirmizi(697) Ebu Davud(2324) Sahiha(224)
[1494] [Bundan kasit; Saban ayinin sonunda hilal gorulmedi ise ayin otuza tamamlanmasidir.]
[1495] Irvaul-Galil, 914.
[1496] Muslim(1154)
[1497] Bakara, 187.
[1498] el-Buhari, 1917; Muslim,1091.
[1499] Yalanci fecr olarak isimlendirilir: beyaz uzun parlak ve yuksek bir isiktir. Tilkinin kuyrugu gibidir.
[1500] Bu da sadik (dogru) fecr olarak isimlendirilir. Kirmiziligi yaygindir (yani: ufugun beyazligi genislemesine yayilir). Iste oruc ve namazin hukumleri buna baglidir.
[1501] Silsiletul-Ehadis es-Sahiha, 693.
[1502] Silsiletul-Ehadis es-Sahiha, 2031.
[1503] el-Buhari, 621; Muslim, 1093.
[1504] el-Buhari, 1954 ; Muslim, 1100.
[1505] Sahih Ibn Huzeyme, 2061.
[1506] Sahih el-Cami, 4208.
[1507] el-Buhari, 1923 ; Muslim, 1095.
[1508] Muezzin ezani okudugunda, elinde bir bardak su olsa veya yemek yer olsan bile, rahat bir sekilde ye ve ic. Cunku bu rahmet edenler icinde en rahmetli olanin (Allahin) oruclu kullarina ruhsatirdir. Allah Resulu (s.a.s.) soyle buyurur: (Biriniz ezani duydugunda, su kabi elinde ise, ondan olan ihtiyacini gidermeden birakmasin.) [Sahih Sunen Ebi Davud, 2060].
[1509] Sahih et-Tergib, 1062.
[1510] Sahih et-Tergib, 1067.
[1511] el-Buhari, 4/173 ; Muslim,1093.
[1512] Irvaul-Galil, 922.
[1513] Irvaul-Galil, 903.
[1514] Sahihu Ebu Davud(2066) Irvaul-Galil(920).
[1515] Buhari, Savm 67, Fadlu's-Salat 6, Cezau's-Sayd 26 Muslim(827) Ebu Davud(2417) Tirmizi(772).
[1516] Muslim(1141)
[1517] Buhari, Savm 63; Muslim, Siyam 147, 148; Ebu Davud(2420) Tirmizi(743).
[1518] Ebu Davud(2421) Tirmizi(744); Ibnu Mace(1726); Sahihu Ibni Mace(1403) Irva(960)
[1519] Ebu Davud(2334); Tirmizi(686); Nesai(4, 153); Ibnu Mace(1645) el Irva(961)
[1520] Buhari, Savm 14; Muslim(1082); Ebu Davud(2335); Tirmizi(684); Nesai(4, 149).
[1521] Nesai(4, 205, 206) bkz: Muslim(1161)
[1522] Buhari(5192) Muslim(1026)
[1523] Ebu Davud(2337); Tirmizi(738) Sahihu Ebu Davud(2049)
[1524] Tirmizi, Savm 44, (747) Sahihut Tergib(1027)
[1525] bkz.: Buhari(1131) Muslim(1159)
[1526] Muslim(1160); Ebu Davud(2453); Tirmizi(763) IbniHuzeyme(2130)
[1527] Buhari(1969) Muslim(1156) Muvatta(1/309) Ebu Davud(2431,2434) Tirmizi(736) Nesai(4/199)
[1528] Nesai(4/201) Sahihut Tergib(1008)
[1529] Muslim(1164) Tirmizi(759) Ebu Davud(2432)
[1530] Ebu Davud(2437) Nesai(4/220) Sahihu Ebu Davud(2129)
[1531] Tirmizi(749) Ibnu Mace(1730) Muslim(1162)
[1532] Muslim(1162)
[1533] Buhari(2002) Muslim(1152) Muvatta, 33, Ebu Davud(2442, 2443) Tirmizi(753)
[1534] Buhari(2004) Muslim(1130) Ebu Davud(2444)
[1535] Tahavi ve Beyhaki Sahih senetle; Ibni Huzeyme(2095)
[1536] bkz. Mecmuul Fetava(25/299)
[1537] Ibni Ebi Seybe sahih isnad ile; el Irva(957)
[1538] Ibni Ebi Seybe sahih isnad ile; el Irva(958)
[1539] Sahih et-Tergib, 1076-1077.
[1540] Buhari,1930 ; Muslim, 1109.
[1541] Buhari, 887; Muslim, 252.
[1542] Muhtasarul Buhari(1/451)
[1543] Irvaul- Galil, 90.
[1544] Buhari, 1927 ; Muslim, 1106.
[1545] Silsiletul-Ehadis es-Sahiha, 1606.
[1546] Bkz.: Mecmuul Fetava(25/233)
[1547] Buhari, 1939.
[1548] Buhari, 3/154 (Fethul Bari)
[1549] Sahihu Ibni Mace(1360)
[1550] Buhari; Fethul Bari(4/153) Sahihu Ebu Davud(2082) mevkuf olarak sahih.
[1551] Sahih Sunen Ebi Davud, 2072.
[1552] Elbani Muhtasarul Buhari(1/451)
[1553] Irvaul-Galil,82.
[1554] Buhari, 1933 ; Muslim, 1155
[1555] Sahihu Tirmizi(577) Sahihu Ebu Davud(2084) Irvaul-Galil, 923.
[1556] Muslim, 79.
[1557] Bu gercek olarak yeme ve icme olmasa bile, o manayi tasir. Yeme ve icme hukmu verilir. Cunku hasta bununla yemek yemege ihtiyac duymaz ve bu hastaya kuvvet verir.
[1558] Buhari, 1943 ; Muslim, 1121.
[1559] Bakara, 184.
[1560] Buhari, 4505.
[1561] Sahihu Sunenut Tirmizi(718) Ibn Carud(s.381) Beyhaki(4/230) Ebu Davud(2318) sahihtir.
[1562] Bu eseri Beyhaki(4/230)de Imam es-Safii yoluyla rivayet eder. Senedi sahihtir
[1563] Darekutni(1/207) rivayet edip sahih oldugunu soylemistir. Sifatu Savmun Nebiyy(s.80-85)
[1564] Buhari, 1953; Muslim, 1148.
[1565] Beyhaki hasen isnad ile; el Irva(7/12 no:1952)
[1566] Tahavi Muskil el-Asar (3/142) Ibn Hazm el-Muhalla (7/4) Senedi sahihtir.
[1567] Ebu Davud sahih bir senetle rivayet etmistir, Ibn Hazm el-Muhalla (7/7)da senedinin sahih oldugunu belirtmistir.] Bkz, Sifatu Savm en-Nebi, Selim el-Hilali- Ali el-Halebi (s.76,77,78)
[1568] Mustafa Iyd es-Sayasine, Keffarat es-Savm.
[1569] Ibn Hibban, 1800, Nesai(Tuhfetul-Esraf 4/166, Hakim, 1/430 Hakim soyle demistir: “Bu hadis Muslimin sartina gore sahihtir.
[1570] Bkz. Ibni Hazm Muhalla(6/181-198)
[1571] Buhari, 1936; Muslim, 1111.
[1572] Sahih Sunen Ebi Davud, 2096.
Hızlı Cevap
Cevapla

Hızlı Cevap
Mesajınız:
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Rastgele Soru

Seçenekler


Seçenekler


Benzer Konular
Oruç Nedir? Başka Dinlerde Oruç Oruç neye denir? Orucun özellikleri, kuralları, farzları nelerdir? Oruç hangi dinlerde bulunur? Başka dinlerde nasıldır? Oruç, müslümanlığın beş şartından biridir. Esası imsak vaktinden yani gün...
6 günlerde tutulan oruç, oruç borçlarının yerine geçer mi? 6 günlerde tutulan oruç, oruç borçlarının yerine geçer mi? Cevap: 6 gün orucu yerine kaza orucu tutmak elbette iyi olur. Ama buna kaza diye niyet etmek gereklidir. 6 gün orucu, nafile bir...
MISIR 'IN ÖLÜLER KiTABI MISIR 'IN ÖLÜLER KiTABI Düsünce evreninin besigi kabul edilen Yunanlilar, Thales ya da Euclid'e ragmen yine de zaman ve saat matematigin'! yeterince çözümleyememislerdi, çok daha farkli bir...
Oruç nedir, niçin oruç tutuyoruz? Burada asil amacimiz orucun iç anlami, derunî tarafi üzerinde durmaktir. Ama önce sekil yönüyle ilgili bir kaç nokta üzerinde duralim. Oruç sebebiyle tabiî bir ihtiyaç olan yeme içmeye gündüzleri ara...
Delikenlinin El Kitabi Delikanlının El Kitabı 1. Delikanlı adam Scooter tipi motorlara binmez. 2. Delikanlı adam sözünden dönmez. Özü sözü birdir. 3. Delikanlı adam Light Cola içmez. 4. Delikanlı adam More ve benzeri...


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

DMCA.com

Sitemizde illegal paylaşım yasaktır.Sayfalarımızda bulunan içeriklerin telif haklarıyla ilgili bir şikayetiniz/sorunuz varsa bize ulaşmak için TIKLAYINIZ .
In this web site,illegal sharing is forbidden.If you have any problem/complaint about contents copyrights in our page,please click here to contact us.