Ezberim  

Anasayfa Kimler Online
Go Back   Ezberim > İslam Dini Bölümü > Dini Bilgiler
Kayıt ol Forumları Okundu Kabul Et


Namazin Sartlari

İslam Dini Bölümü kategorisinde ve Dini Bilgiler forumunda bulunan Namazin Sartlari konusunu görüntülemektesiniz.
NAMAZIN SARTLARI Vaktin girmesi Allah Azze ve Celle buyuruyor ki; ”Namaz muminler uzerine vakitleri belli bir farzdir.” (Nisa 103) Abdestli ...


Seçenekler
  #1  
Okunmamış 13-02-2008, 02:55
 
Standart Namazin Sartlari

NAMAZIN SARTLARI

Vaktin girmesi Allah Azze ve Celle buyuruyor ki; ”Namaz muminler uzerine vakitleri belli bir farzdir.”(Nisa 103)

Abdestli olmak (daha once izah edilidi.)

Elbisenin, bedenin ve yerin temiz olmasi; Allah Teala buyuruyor ki; ”Elbiseni tertemiz tut.”(Muddessir 4) Bu konudaki hadisler taharet bolumunde gecti.

Avretin ortulmesi; Allah Teala buyuruyor ki; ”Ey Ademogullari! Her mescide gidisinizde guzel giysilerinizi giyin"(Araf 31)

Erkegin avreti on ve arka taraflari ile uylugudur. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem, Ali radiyallahu anhe; ”Ey Ali, dizini cikarma, ne canli, ne olu, baskasinin dizine de bakma" buyurmustur. (Ebu Davud(3140) Ibni Mace(1460) Buhari muallak olarak rivayet etti. Fethul Bari(1/478) Ahmed ve Hakim zayif senedle rivayet etti. Lakin diger rivayet yollari ile kuvvetlenmektedir. Bkz; Elbani Irva(1/298)) Ibni Abbas r.a.'dan gelen rivayette de Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem; "Uyluk avrettir" buyurmustur. (Tirmizi(2796) Ahmed(1.275.3.478) Ebu Davud(4014) muallak olarak; Buhari(1/478))

Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: ”Omuzunuzu da ortmeyen -veya soyle demisti; "bir parcasi iki omuzunuzu da ortmeyen"- tek parcadan mutesekkil kumas icerisinde kimse namaz kilmasin." (Buhari, Salat 5; Muslim(516); Ebu Davud(626); Nesai 2/71)

Yine Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: ”Kim tek parcali kumas icerisinde namaz kilarsa onu iki omuzu arasinda caprazlasin." (Buhari, Salat 5; Ebu Davud(627).)

Bazi insanlar, namaza baslamadan once elbiselerinin kol ve paca kisimlarini sivamaktadirlar ki, bu durum da namaz kilanlarin isledikleri kusurlardandir. Ibn-i Abbastan soyle bir hadis rivayet edilmistir:

"Yedi (uzuv) uzerinde secde etmekle, saci ve elbiseyi kivirmamakla emrolundum." (Muslim(1/354),(490) Nesai (2/215) Ibn Mace(1040) Ibn Huzeyme (1/383; no782))

Nevevi, kol ve pacalari kivrilmis elbise ile namaz kilmanin yasakligi hususunda ulemanin hemfikir oldugunu belirtmistir.

Erkegin basi acik olarak namaz kilmasi caizdir. Bas, kadin icin avrettir, erkek icin degil. Ancak namaz kilan kimsenin kendisine en uygun elbiseler icinde olmasi mustehaptir.

"Allah, kendisi icin suslenilmeye en layik olandir." (Serhu Meanil-Asar (1/221) Sunenul-Kubra (2/236) Hadisin isnadi sahihtir. Bk: Silsilets-Sahiha (1369))

Husu niyetiyle bas acik namaz kilmanin dinde bir asli yoktur, bidattir. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemin bas acik namaz kildigina dair sahih bir rivayet yoktur.

Kadinin ise butun vucudu avrettir. Yabanci erkeklerin gorebilecegi yerde namaz kilarken ellerini ve yuzunu ortmesi gerekir. Avreti belli eden dar ve ince elbiseler ile namaz kilmalari caiz degildir. Bunun delillerini Zadul Gurabada ve Tesetturde Olculer adli risalemde acikladim.

Ister cehaletten, ister tembellikten, isterse kayitsizlik sebebiyle olsun, Rabbinin huzurunda iken butun bedenini ortme hususunda titiz davranmayan, dolayisiyla yarim bir tesettur ile Allahin huzuruna cikan kisinin kildigi namaz da kusurludur. Cumhur-u ulema, namaz esnasinda kadin icin caiz olan kiyafetin uzun bir basortusu ve uzun bir elbise oldugu konusunda hemfikirdir. Bazen kadinlar, baslari, baslarinin bir kismi, kollari, bacaklari veya topuklari acik olarak namaza duruyorlar ki, cumhur-u ulemaya gore, bu kiyafetle kilinan namazlarin ya o anda veya daha sonra mutlaka iade edilmesi gerekmektedir.

Bunun delili, Aisenin (radiyallahu anha) rivayet ettigi su hadistir: Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) soyle demistir:

"Allah hayiz gorme cagina gelmis kadinin namazini, ancak basortusu ile kabul eder." (Ahmed(6/150) Ebu Davud(641) Tirmizi(377) Ibn Mace(655) Tirmizi hadisin hasen oldugunu soyler, Hakim hadisin Muslimin sartina uygun oldugunu belirtir. Ibni Huzeyme ve Ibn Hibban da sahih oldugunu soylemistir. Bkz: Nasbur-Raye (1/295))

Burada hayizli kelimesiyle kastedilen, hal-i hazirda hayizli olan kadin degil, hayiz gorme cagina ulasmis (baliga) kadindir. Zira hayizli kelimesi, umumi bir lafiz olup, o anda hayizli olmasa bile, hayiz gorme ozelligine sahip kadini tanimlamaktadir.

Bircok Islam ulkesinde kisa cilbab giyimi ve bununla namaz kilma, genc kizlar arasinda yaygin hale geldiginden, seri naslara gore, ayaklarin avretten oldugu hususunun kendilerine bildirilmesi gerekmektedir. Zira bu tur cilbab giyimi gunahtir. Bu sekilde namaz kilan kadin namazini, iptal olmasi gibi bir tehlikeye sokmus olur.

Muhammed Ibnu Zeyd, Ibnu Kunfuz'un annesinden yaptigi nakle gore, annesi Ummu Seleme (radiyallahu anha)'ye "Kadin, hangi giysiler icerisinde namaz kilmali?" diye sormustur. O da;
"Basortusu ve ayagin uzerini ortecek kadar uzun entari icerisinde!" diye Cevap vermistir." (Muvatta, Salatu'l-Cema'a 36, (1/142) Ebu Davud 639, 640)

Kibleye yonelmek; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem namaz kilmak istediginde, farzda olsun nafilede olsun Kabe'ye yonelirdi. (Bunun mutevatir oldugu kesindir.) Ayrica bunu emrederdi."Namazini tam kilamayan zata" soyle demisti: "Namaz kilacagin zaman guzelce (azalarini iyice suyla yikayarak) abdest al, sonra kibleye yonel ve tekbir al"

"Sefere ciktigi zaman da nafileleri binegi uzerinde kilardi. Vitiri de oyle kilardi. Binek doguya-batiya, nereye yonelirse yonelsin o yone dogru kilardi..." (Buhari(vitr 5) Muslim(700) Malik(salatul leyl 15) Irva(289)) Bu hususta da Allahu Teala'nin su sozu nazil olmustur: ”Her nereye yonelirseniz Allah'in yuzu oradadir.” (Bakara 114. Muslim rivayet etmistir. Tirmizi de tashih etmistir.)

"Bazen de devesi uzerinde nafile kilmak istediginde -binegiyle- kibleye yonelir ve tekbir alirdi. Sonra binegi nereye yonelirse yonelsin namazina devam ederdi." (Ebu Davud, Ibn Hibban es-Sikat 1/12, Ziya el-Muhtara'da sahih bir senedle rivayet etmislerdir. Ibnu's-Seken ve Ibn'ul-Mulakkin de "Hulasat'ul-bedr'il-munir 1/22'de tashih etmislerdir. Onlardan once Abdulhak el-Isbili Ahkaminda (no: 1394) tashih etmistir. Ibn Hani'nin 'Mesail'de naklettigine gore Imam Ahmed de aynisini soylemistir. (1/67))

"Binegi uzerinde ruku ve secdeleri basiyla ima ederek yapiyordu. Secdeyi rukuya gore daha asagi yapiyordu." (Ahmed ve Tirmizi rivayet etmis ve tashih etmistir.)

"Farz kilmak istediginde de iner ve kibleye yonelirdi." (Buhari(400))

Siddetli korku esnasindaki namazinda ise, ummetine ”ayakta durarak ve binekler ustunde, kibleye yonelerek veya yonelmeden" kilmanin sunnet oldugunu bildirmistir. (Buhari, Muslim, ayrica bkz. el-Irva (588))

Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyuruyor ki: "Ordular birbirine girdiginde, sadece tekbir ve bas ile isaret vardir." (Beyhaki, Buhari, Muslim'in senediyle rivayet etmistir.)

Ebu Hureyre radiyallahu anh'den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki; "Dogu ile bati arasi kibledir." (Tirmizi(342) Ibni Mace(1011) ve Hakim rivayet etmisler ve sahih oldugunu belirtmislerdir.”Irva'ul-galil(292))

Cabir radiyallahu anh diyor ki: "Bir yolculukta veya bir seriyede Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem ile beraberdik. Hava bulutlandi. Bu yuzden ictihad ettik ve kible hakkinda ihtilafa dustuk. Herbirimiz bir yone dogru donerek, namazi kildik. Sonra yonumuzu belirlemek uzere onumuze cizgiler cizdik. Sabah oldugunda baktik ki, kibleden baska yone dogru namaz kilmisiz. Bunu Rasulullah sallallahu aleyhi ve selleme anlattik. Bize namazimizi tekrar kilmamizi emretmedi ve soyle dedi: "Namaziniz sahihtir." (Darekutni, Hakim, Beyhaki. Tirmizi'de ve Ibni Mace'de hadisin sahidi vardir. Baska bir sahit de Taberani'de var. Bkz. el-Irva'(1/323 no:296))

"(Ey Muhammed!) Yuzunu goge cevirip durdugunu goruyoruz. Seni, sevdigin kibleye mutlaka cevirecegiz. Hemen yuzunu Mescid-i Haram tarafina cevir." (Bakara 144) ayeti inmeden once –Kabeyi onune alarak- Mescid-i Aksa'ya dogru namaz kilardi. Bu ayet inince Kabe'ye yoneldi. Insanlar Kuba Mescidinde sabah namazini kilarken, biri gelip soyle dedi: "Bu gece Rasulullah'a Kur'an indirildi ve ona Kabe'ye yonelmesi emredildi. Hadi siz de Kabeye yonelin." Yuzleri Sam'a donuktu, bunun uzerine (Kabeye) donduler. Imamlari da dondu. (Buhari(403) Muslim(525) Taberani (3/108) Ibn Sa'd (1/243) Bkz. el-Irva' 290)

NAMAZLARIN REKAT SAYILARI

Ibnul Munzir der ki; ”Ilim ehli, farz namazlar hakkinda, ogle namazinin dort rekat olup bunda kiraatin gizli olacagi, her iki rekatten sonra tesehhud icin oturulacagi, ikindi namazinin da dort rekat olup ogle namazi gibi kilinacagi, Aksam namazinin uc rekat olup ilk iki rekatteki kiraatinin aciktan yapilacagi, ikinci rekatten ve ucuncu rekatten sonra tesehhud icin oturulacagi, yatsi namazinin dort rekat olup ilk iki rekatinda kiraatin aciktan yapilacagi, her iki rekat sonunda tesehhud icin oturulacagi, sabah namazinin ise iki rekat olup kiraatinin aciktan olacagi, iki rekat sonunda tesehhud icin oturulacagi hususunda icma etmislerdir. Mukim olan icin farzlar bunlardir. Seferi olan kimseye gelince, aksam namazi disinda butun farz namazlarin ikiser rekat oldugu, aksam namazinin ise mukim kimse gibi kilinacagi hususunda icma edilmistir.” (Ibnul Munzir el Evsat(2/318))

Kettani de bu rekat sayilarinin mutevatir oldugunu belirtmistir. (Kettani Nazmul Mutenasire(48))

Ogle ve ikindi namazlarinin dorder rekat olusu; Ebu Katade (radiyallahu anh) anlatiyor: ”Resulullah (aleyhissalatu vesselam) oglede ilk iki rek'atte Fatiha ile iki sure okurdu. Son iki rek'atte de Fatiha'yi okur, bazan da ayeti bize isittirirdi. Birinci rek'atte (kiraati) uzun tutar ikinci de o kadar uzatmazdi. Ikindi ve sabah namazlarinda da boyle yapardi.” (Buhari(Ezan 107, 97, 109, 110) Muslim(451) Ebu Davud(798, 799, 800) Nesai(2/164, 166))

Ebu Davudun rivayetinde su ziyade vardir: ”O'nun (aleyhissalatu vesselam), halk birinci rek'ata yetisebilsin diye boyle yaptigini zannederdik.”

Ebu Said El-Hudri radiyallahu anh'dan, (soyle dedi "Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem ogle namazinin ilk iki rek'atinin her bir rekatinda otuz ayet kadar okur idi. Son iki rek'atlarda ise on beser ayet kadar yahud bunun yarisi kadar. Ikindi namazinin ilk iki rek'atinin her bir rek'atinda on bes ayet kadar okurdu. Son iki rek'atlarda ise bunun yarisi kadar okurdu.” (Muslim (452))

Cabir radiyallahu anhden; ”Biz Ogle ve ikindi namazlarinda imamin arkasinda ilk iki rekatte Fatihatul Kitab ve bir sure okurduk, son iki rekatte de Fatihatul Kitabi okurduk.” (Ibni Mace sahih senedle rivayet etmistir. Bkz.: Elbani el Irva(506))

Aksam namazinin uc rekat olusu: Ebu Abdillah es-Sunabihi anlatiyor: "Hz. Ebu Bekr radiyallahu anh'in hilafeti sirasinda Medine'ye geldim, arkasinda aksam namazini kildim. Ilk iki rek'atinde Fatiha ile (kisaru'l-mufassal denen) kisa surelerden birer sure okudu. Sonra ucuncu rek'ate kalkti. Ben (ne okuyacagini isitmek icin) hemen kendisine -elbisem elbisesine degecek kadar- yaklastim. Fatiha ve beraberinde ”Rabbena la tuzig kulubena ba'de iz hedeytena veheb lena min ledunke rahmeten inneke ente'l-Vehhab. (Rabbimiz, bize hidayet verdikten sonra kalplerimizi saptirma. Katindan bize bir rahmet lutfet, sen cok lutfedenlerdensin)” ayetini okudugunu isittim." (Muvatta(1/79) bkz.: Buhari(764))

Yatsi namazinin dort rekat olusu: Cabir bin Semura radiyallahu anhden; "Kufe ehli Sadi, Omere sikayet ettiginde Omer de, Sadi yanina aldirarak; "Ey Ebu Ishak! Bunlar namazi iyi kildirmadigini iddia ediyorlar" dedi. Sad radiyallahu anh; "Allaha yemin olsun ki ben onlara Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemin namazi gibi namaz kildirdim. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemin namazin bir seyi eksik yapmadim. Yatsi namazlarinin ilk iki rekatini uzun, kalan iki rekatini hafif kildirdim…" (Buhari(ezan 95))

Sabah namazinin iki rekat olusu: Urve (rahimehullah) anlatiyor: "Hz. Ebu Bekr es-Siddik (radiyallahu anh) sabah namazini kildirdi. Namazin her iki rek'atinde Bakara suresini okudu." (Muvatta(Salat 33))

Ibnu Mes'ud (radiyallahu anh)'dan anlatildigina gore, sabah namazinin birinci rekatinde Enfal'den kirk ayet kadar, ikinci rek'atinde ise mufassal surelerden birini okumustur." (Buhari muallak olarak(Ezan 106) Abdurrazzak(1/203) Taberani Kebir(9/263) Ibni Hacer Taglikut Talik(2/313) sahihtir.)

Muaz Ibnu Abdillah el-Cuheni anlatiyor: ”Cuheyne kabilesine mensup bir zat bana: ”Rasulullah (aleyhissalatu vesselam)'in sabah namazinin her iki rek'atinde de Iza zulzilet suresini okudugunu isittim, bilmiyorum unutarak mi boyle yapti, bilerek mi okudu” dedi.” (Ebu Davud(816) Beyhaki. Isnadi sahihtir.)

Cuma, bayram ve sefer namazlarinin iki rekat olusu; Omer (radiyallahu anh) anlatiyor: ”Kurban bayraminda kilinan namaz iki rek'attir, Fitir (Ramazan) bayraminda kilinan namaz iki rek'attir, sefer namazi iki rek'attir, cum'a namazi da iki rek'attir. Bunlar Rasulullah (aleyhissalatu vesselam)'in lisani uzere, tamamdir, kisaltma yoktur.” (Nesai(3.111.118.183))
Hızlı Cevap
  #2  
Okunmamış 13-02-2008, 02:56
 
Standart --->: Namazin Sartlari
NAMAZ KIMLERE FARZDIR

Aise radiyallahu anhadan Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki; "Kalem uc kisiden kaldirilmistir: Buluga erinceye kadar cocuktan, uyanincaya kadar uyuyandan, sifa buluncaya kadar bunamistan." (El-Irva(297) Ebu Davud(4398, 4403) Tirmizi(1423) Nesai(6/156))

Sebretu' bnu Ma'bed radiyallahu anh anlatiyor: "Rasulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: ”Yedi yasina geldi mi cocuga namazi emredin, on yasina geldi mi kilmadigi takdirde dovun." (Ebu Davud(494) Tirmizi(407) el-Irva(247) Temamul Minneh(s.139))
Hızlı Cevap
Cevapla

Hızlı Cevap
Mesajınız:
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Rastgele Soru

Seçenekler


Seçenekler


Benzer Konular
Namazin Önemi (Soru ve Cevap) Namazın dindeki yeri nedir? CEVAP Namazın önemi çok büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Namazın dindeki yeri, başın vücuttaki yeri gibidir.) (Kıyamette kulun ilk sorguya...
Isitme Kaybi (is Sartlari Nedenli) ISITME KAYBI (IS SARTLARI NEDENLI) 90 desibel (db) gürültünün (Sesin) uzun zaman etkisinde kalan bir insan kulağı zarar görür. Yüksek ses dalgalarının oluşturduğu güçlü vibrasyon iç kulaktaki...
Namazin İÇİndekİ Genel Mekruhlar 1. Namaz içinde gerinmek ve esnemek bir gaflet ve tembellik eseri olduğundan dolayı mekruhtur. Eğer esneme halinde ağız yumulabiliyorsa bu mekruh olmaz. Buna güç yetiremiyorsa namaz içinde sağ elin...


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

DMCA.com

Sitemizde illegal paylaşım yasaktır.Sayfalarımızda bulunan içeriklerin telif haklarıyla ilgili bir şikayetiniz/sorunuz varsa bize ulaşmak için TIKLAYINIZ .
In this web site,illegal sharing is forbidden.If you have any problem/complaint about contents copyrights in our page,please click here to contact us.